Negative Space in webdesign

Negative Space in webdesign

Wanneer mensen kijken naar een lege ruimte zien ze vaak mogelijkheden, een ruimte om design elementen neer te zetten. Maar wat als dat lege doek zelf nuttig is? Dat is hoe je moet kijken naar negatieve ruimte in je designs: niet een verspilling van ruimte maar een instrument dat helpt om aandacht te richten, contrast te creëren en ruimte te geven.

Jammer genoeg voor onze lezers, hanteren veel mensen de “more is more” stijl van webdesign. Of ze nu de aandacht willen grijpen of een lege ruimte zien als een mogelijkheid voor advertenties, de resultaten zijn hetzelfde: een gigantisch lelijke en onleesbare website. Ze slagen er niet in om de nuance van negatieve ruimte in te zien. Indien negatieve ruimte verkeerd gehanteerd wordt kan het zonde zijn, maar als het wordt gemaakt door iemand met een artistieke en ervaren visie zal de gebruiker de lege ruimtes niet eens zien. Balans is het allerbelangrijkste bij negatieve ruimte. Check de prachtige websites die negatieve ruimte gebruiken.

Negative Space in webdesign als een actief element

Designers moeten negatieve ruimte niet zien als een optioneel design element maar juist als een must-have.
 
Websites worden gemaakt met een doel, en dat doel is meestal het overtuigen van de gebruiker om iets te doen: het kopen van een product, leren over een onderwerp of enkel om gewoon verder te lezen. Als een website te druk is door meerdere berichten en afbeeldingen, kan dat doel gemakkelijk verloren gaan. Negatieve ruimte helpt de lezer te bepalen wat de centrale boodschap van de website is. Als het doel van je website wordt gecommuniceerd door visuals, dan zorgt negatieve ruimte ervoor dat deze visuele elementen loskomen van de achtergrond en de boodschap makkelijk kan worden geïnterpreteerd. Negatieve ruimte kan ook nuttig zijn om gebruikers te helpen door de website heen te navigeren. Als een gebruiker de flow van de website kan volgen, dan zal het veel makkelijker voor ze zijn om de boodschap te begrijpen.

Let op de passieve negatief ruimte

Actieve negatieve ruimte helpt mee om de de navigatie van een website te vergemakkelijken en de leesbaarheid te verbeteren. Passieve negatieve ruimte daarentegen kan bijna net zo erg zijn als een overvol design. Grote kale plekken kunnen de gebruiker verwarren, op een fout lijken en de flow van het design onderbreken. Negatieve ruimte kan bij verkeerd gebruik je website een onprofessionele uitstraling geven.

 

Het menselijk brein is een prachtig maar beperkt orgaan. Onderzoek suggereert dat mensen zich gemiddeld maar op vier dingen tegelijk kunnen concentreren. Dit betekent dat het werkgeheugen, het gedeelte van de hersenen waar je zelf toegang tot hebt, in staat moet zijn om te onderscheiden wat belangrijk is en wat slechts achtergrondruis is. Dit is waar negatieve ruimte een rol speelt, het breekt de design elementen op en benadrukt de centrale boodschap. Dus de volgende keer dat je een website ontwerpt of publiceert: negatief betekent niet altijd slecht.